MapleTV

CNC 101 (Dutch verison, translating atm)

Share

Spoon
    Bad ass motherfucker
    Bad ass motherfucker

PokeDollars: -7326

CNC 101 (Dutch verison, translating atm)

Post by Spoon on Mon Nov 30, 2009 6:53 am

SHORT INTRO:
    CnC is Comment and Criticism. Criticism is advice that HELPS you to get better. A lot of people get angry if they read something else than "OH THAT'S SO PRO". Including people I give CnC. But giving people criticism is practically always a good thing.

Written by Sue, sky-e.deviantart.com.

GETTING AND USING CRITICISM

Criticism is always a good think, but why?
    People don't HAVE to look at your work. They don't need to have an opinion about it. This means that they're doing you a favour when they look at your work. Because honestly, what would you rather have? Someone who takes 5 seconds to look at hours of work and says "OH THAT'S PRO". Or someone who takes his/her time and actually tells you what you can do better. These people are here just to help you. This also means that it's rather rude to tell someone who gives you advice "Fuck off, don't watch it if you don't like it." or "Like you can do it better." The fun part is, you don't have to do something better to give advice. You just need your eyes to say "Oh that's not really pretty."

You're kinda asking for it aren't you:
    Wanneer je werk op het internet zet, vraag je bijna gewoon om kritiek. Deze hyves is nog vriendelijk natuurlijk. Maar er zijn plaatsen op het internet waar je gewoon niets anders hoeft te verwachten dan harde feiten op een rij, die stateren waarom je werk slecht is. Vergeet nooit, het internet is een openbare plaats, wanneer je het hierop plaatst, zal je altijd mensen kunnen verwachten die commentaar leveren op je werk. Dit kan op DeviantArt zijn, YouTube (In geval van AMV's), random forums en natuurlijk deze hyves.

Als je echt geen kritiek aankan, zet dan even neer in je beschrijving "geen kritiek gewenst". Op deze manier krijg je geen geruzie over niets en je trots in je werk wordt niet platgestampt.

Je hebt kritiek gekregen! Wat nu?
    Allereerst, lees het goed door. Lees om de harde opmerkingen heen. Probeer niet gekwetst te raken. Als iemand echt iets gemeens neer zet doormiddel van kritiek, ga er NIET op in. Dit soort mensen kicken daar juist op. Ga dus niet naar hun profiel om te zeggen dat ze normaal moeten doen.

Als je de kritiek niet fijn vindt. Wees dan beleeft en negeer het berichtje, maar zeg wel bedankt. De ander doet immers wel moeite voor je! Als je geen dank je wel kan zeggen, dan gewoon niets. Ga GEEN ruzie zoeken omdat je je beledigt voelt.

Je wordt niet beledigt want je bent NIET de beste kunstenaar die er is.

Wat ook erg slim is, is om geen kinderachtig weerwoordje te doen. Je weet het echt niet beter. (Ok soms wel, maar meestal ook weer niet). Een excuus zoeken voor iedere fout die wordt opgemerkt, daar heb je alleen jezelf maar mee. Zeggen dat je lui was, dat de scanner het niet goed deed, dat je geen zin meer had of wat dan ook, betekend alleen maar dat je niet gemotiveerd genoeg bent om goed iets af te maken. "Je geeft vorm, en een vormgever moet problemen oplossen, niet maken." -quote van Jeroen, mijn leraar grafische vormgeving.

Je hebt natuurlijk niet altijd door wat iemand zegt terwijl hij/zij kritiek levert. Wees niet bang, gewoon erop in gaan en vragen om meer uitleg. Het persoon zal je vast en zeker helpen. Want ja, hij/zij gaf je al eerder advies! En ja, ik kan begrijpen dat je niet altijd kan vinden in het advies van een ander. Je hoeft ook niet perse alles te doen wat iemand je opdraagt. Je zou het kunnen uitproberen, dat kan geen kwaad natuurlijk.

VANAF HIER GAAT OVER HET GEVEN VAN KRITIEK:

Nou, even voor de duidelijkheid criticus in de leer. Je bent niet geweldig, je weet niets als beste, je status is niet oppermachtig omdat je al langer iets doet. Je bent NIETS. Ik zeg het nu wel wat hard, maar je bent niet beter dan de ander. Wie weet, over een jaar komt dat persoon terug en lacht jouw werk uit, het werk dat eerst nog wel beter was.

Met dat gezegd, op naar het echte werk.

Het verschil tussen constructieve kritiek en demotiverende kritiek:

Opbouwende kritiek ofwel constructieve kritiek. Het betekend HELPEN.

Voorbeelden:
    "Dit is niet zo geweldig gedaan, maar dat kan beter door dit te doen"
    "Probeer de druk in je potlood te verminderen"

Kritiek is zoals je ziet, hier om iemand te laten verbeteren.

Demotiverende kritiek is hard, en straight t.o. thé point. Ik zal eerlijk zijn, ik maak ook de fout dat ik soms te hard ben. Maar ik kom vanuit de harde wereld (graphics forums%u2026 ze zijn hard..) waar je nog wel wat gemenere dingen te lezen krijgt over je werk. Dus het is voor mij af en toe lastig om mezelf aan te passen, hierbij dus een excuus.

Voorbeelden:
    "Dit is lelijk."
    "Dit is helemaal verkeerd gedaan."

Kijk, je kan het wel denken, doet iedereen. Maar het zeggen ervan helpt NIEMAND. Veroorzaakt alleen maar een hoop geruzie en ongelukkige gezichtjes C:.

Probeer dus altijd je mening te ondersteunen. Op een manier dat mensen er ECHT wat aan hebben. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Soms is een compositie niet goed of is het gewoon zo ontiegelijk slecht dat je er geen kant meer mee op kan. Dat zijn gewoon kwesties van oefenen. Daar is geen kritiek voor naast de woorden "oefenen, oefenen en oefenen". Want ik zal nu heel flauw zijn "oefening baart kunst".

Het vormen van je bericht:
    Allereerst, je vindt iets niet goed aan het werk. Alleen als je zeker weet dat het beter kan en dat jij daarbij goed kan helpen, moet je gaan posten. Halfbakken berichtjes hebben we niets aan ok?

Begin met alle fouten op een rij te zetten. Ga daarna kijken of het niet ALLEEN een mening is die je hebt. Als je zeker weet dat iets niet goed is vanwege een echte fout (dus niet ALLEEN de mening die je hebt, want natuurlijk, je mening mag je ook geven!) dan ga je kijken waarom het niet goed is en waarom je dat vindt (kijk nu mag je je mening weer wel geven, volg je het nog?). Want natuurlijk, niemand vindt iets lelijk zonder daar een reden voor te hebben. Je moet soms denken, maar je hersens laten kraken is gezond voor de verandering.

Als je het berichtje gevormd hebt, natuurlijk even checken op spelfouten (zoals je denk al genoeg hebt gevonden in dit mooie verhaaltje) en kijken of het niet te hard is. Geef altijd zoveel mogelijk opties als je maar kan. Bekijk het werk vanuit meerdere hoeken. Niet alleen je eigen. Dit geld voor de kunstenaar zelf, en de criticus. Je maakt werk voor andere om naar te kijken, houd dus rekening met wat andere leuk vinden.

Aanpassen naar een ander zijn niveau:
    "De flow van je tag is totaal incorrect, de typografie klopt voor geen meter en je focal mag daar niet staan." Ben ik je al kwijt? Ja, dat dacht ik al. (Dit zijn termen gebruikt voor signaturen en tags gemaakt in bijv. Photoshop, voordat je je afvraagt wat het nou eigenlijk is). Ga nou niet met allemaal vreemde termen werken. Niet iedereen begrijpt het. Wees nou niet zo stom als de schrijfster van dit verhaaltje door te denken daar iedereen het maar weet! Want nee, niet iedereen snapt dat een focal het belangrijkste punt van het geheel is. Nee, niet iedereen snapt dat typografie over tekst gaat (al is het vrij logisch) en natuurlijk weet niet iedereen wat flow is en wat een tag is!

Ook heb je natuurlijk het aanpassen naar het teken/photoshop/what ever niveau. Je kan niet verwachten van iemand die net begonnen is dat hij/zij al 1 van de beste ter wereld is. Verlaag je niveau een beetje en houdt rekening met andere en de mogelijke situaties waar ze in zitten.

Weet waarmee je werkt:
    Niet iedereen werkt met de duurste programma's. Houdt er nou gewoon rekening mee dat je sommige dingen zoals digitaal kleuren niet alleen met photoshop kan doen. Als je geen verstand hebt van een programma en hoe je daarmee kleurt, lever er dan geen kritiek op. Want je weet het gewoon niet.

Als je iemand kritiek geeft op photoshop dingen, leg de termen dan ook een beetje uit en waar het ongeveer zit. Niet iedereen weet wat opacity of blenden modes zijn.

Praten in detail:
    Details zijn geweldig. Dat is de samenvatting van deze gehele pagina. Praat altijd gedetailleerd. Sla niets over omdat je lui bent, probeer alles op de pixel uit te leggen. Vertel desnoods dat 1 puntje van een kleur anders moet zijn. Zolang je maar gedetailleerd zegt wat er niet klopt.

NOOIT VERGETEN!!!!!
    Begin altijd met een compliment. Mensen houden er gewoon van als je ze complimenten geeft. Ook al meen je het niet. Ze zien dan gewoon dat je hun harde werk toch wel op prijs stelt. Ook moet je nooit schrijven als je in een slechte bui bent. Je kan zowaar je woede afreageren op iemand die het niet verdient.

Korte samenvatting van what to do and what not to do:
    - Wees niet te kieskeurig. Ga nou niet op elke fout of oneffenheid in. Je kan ook gewoon irritant worden.
    - Kijk eerst naar het geheel, daarna pas in detail.
    - Maak kleine secties / alinea's. Niemand vindt het fijn een blok tekst te lezen.

Tot slot:
    Ik heb schrijfkramp.

Ik ben niet perfect, mijn Nederlands zeker niet. Don't be an ars while pointing out all my errors in writing D: Ik weet, het is erg hypocriet van mij om kritiek op mijn schrijven te weigeren. Maar ik denk dat we anders te off-topic gaan, omdat er te veel fouten zijn. Als er nou een regel grammaticaal totaal jou niet lekker zit, stuur gewoon een berichtje.

100% geschreven door www.suewashere.hyves.nl - www.sky-e.deviantart.com - www.youtube.com/skyenets. Gelieve niet zonder mijn toestemming opnieuw plaatsen.

Yamashiro
    Trainer

PokeDollars: 5166

Re: CNC 101 (Dutch verison, translating atm)

Post by Yamashiro on Wed Jan 13, 2010 6:05 pm

Als dit in het engels wordt gezet hoop ik dat veel mensen het lezen, ik kan er totaal niet tegen dat mensen niet tegen kritiek kunnen >.<

If this get's put up on the internet, I hope many people will read it, I really HATE it when people can't take (constructive) criticism.

Baby Gaga
    Maniac

PokeDollars: 7257

Character sheet
    Testing:
    0/0  (0/0)
    EXP:

Post by Baby Gaga on Mon Mar 22, 2010 3:34 am

okay, this is probably huge necropost, warn me if you want but i just want to say this because it's just awesome :3

When I opened this thread, google chrome directly asked me if i wanted it to translate it into english because it detected right away that the text was written in Dutch.

ain't that amazing?! >O
    i didn't even knew it could do that..

RayStormX
    Maniac

PokeDollars: 15411

Character sheet
    Testing:
    99999/999999  (99999/999999)
    EXP:

Post by RayStormX on Sat Oct 29, 2011 11:42 pm

I had to google translate this, but this is very, very helpful and useful information, and i wish newbies and CnC'ers alike would take the time to learn stuff like this.

google translate isn't perfect though.
    But all the kinks can be worked out by simply copying the translations and proofreading.

Current date/time is Mon May 21, 2012 4:51 pm